Op dezelfde dag dat BlackBerry, ooit de koning van de smartphonemarkt, aankondigde dat het stopt met het maken van telefoons, sloot Apple een deal met Deloitte om meer bedrijven aan de iPhone en iPad te krijgen.
Apple richt zijn peilen op de zakelijke markt, het terrein waar BlackBerry in het verleden heer en meester was.
Dus vroeg de Financial Times Apple-topman Tim Cook naar zijn gedachten over BlackBerry’s aankondiging, die volgens sommigen het einde van een tijdperk betekent.
“Ik denk dat hun omzet al geruime tijd aan de lage kant is”, zei Cook tegen de FT. “We zijn erg gefocust op deze mogelijkheid en zien het als een enorme kans.”
Vertaling: jammer BlackBerry, dit is nu Apple’s terrein. BlackBerry’s marktaandeel op de wereldwijde smartphonemarkt is een schamele 0,1 procent, volgens marktonderzoeker Gartner. Apple’s iPhone heeft een bijna 14 procent van de markt in handen.
Het is niet verwonderlijk dat Cook zich niet wat vriendelijker uitlaat over het sympathieke Canadese bedrijf. Eind vorig jaar schreef BlackBerry's topman John Chen een blogpost, waarin hij zeer kritisch was over Apple's privacy- en beveiligingsbeleid. Dit naar aanleiding van de aanvaring met de FBI, die wilde dat Apple een telefoon van een drugsdealer ontgrendelde.
"Een van de machtigste techbedrijven ter wereld heeft een verzoek afgewezen om toegang te verschaffen tot de telefoon van een drugsdealer, omdat dat hun imago zou schaden", schreef Chen. "We zijn op een donkere plek beland als bedrijven hun eigen reputatie boven het gemeenschappelijk belang stellen."
Apple heeft nooit publiekelijk gereageerd op de beschuldiging. Maar Cook lijkt nu aan het langste eind te trekken.